Speedwobble.

De berichten uit het oude forum zijn hier gearchiveerd

Speedwobble.

Berichtdoor Rudyhadee » 14 aug 2008, 07:38

Weer een topic kunnen starten met een nieuw onderwerp:

Speedwobble: waardoor wordt dit veroorzaakt en als je er in zit, wat doe je dan om er niet vanaf te zeilen?

Het moge u allen bekend zijn, ik rijdt op een gedateerde BMW, een R75/5 van 1972 met een kort achterframe.
Bij circa 150-160 km/uur ontstaat er soms een heftige slingering in de lengte door de motor heen.
Het sterkste is dit op 80 km wegen, wanneer er van rijbaan gewisseld wordt en men over de witte wegmarkeringen komt.
Op dit moment ontstaat het vaak, dit type motor staat hier bekend om, men heeft later type's gemaakt met een langer achterframe en de achtervork verlengd, heeft een en ander dan te maken met de wielbasis misschien.
En als je eenmaal in een speedwobble zit, wat doe je dan: gas er nog meer op of het gas loslaten en remmen en weet ik veel wat je dan moet doen.

Op dit moment is de motor niet geheel standaard te noemen ten opzichte van het jaar 1972 toen hij of zij de fabriek verlaten heeft.
Edoch, dit soort snelheden worden tegenwoordig zeer gemakkelijk gehaald en eigenlijk wil ik niet verrast worden door de motor met dit soort ongein.

Uw vakkundige antwoorden weer afwachtend................................
Rudyhadee

Re: Speedwobble.

Berichtdoor jancb » 14 aug 2008, 07:57

Helaas ken ik het verschijnsel maar al te goed. Heel erg bont maakte m,n cb 650 het,deed dat al bij 130 rechtuit,en bij 110 in de bocht werd ook kermis,had regelmatig angstzweet voor de kop.Heb voor een reparatie de achtervork er een keer uitgehad nadien was dat gewobble veel minder,zeg maar weg. Vermeld moet worden dat deze Honda,s kunstof achtervorklagers hebben,zou de oorzaak kunnen zijn? Ook m,n woon/werk motor,Suzuki gs 450 doet het vrij erg,met topkoffer is 130 gewoon maximum,zonder geen last loopt dan mooi 160
jancb

Berichtdoor Rudyhadee » 14 aug 2008, 08:10

Achtervork lagers kunnen het bij de BMW niet zijn, zijn nieuw, zijn van staal, hebben de juiste voorspanning en staat goed uitgelijnd in het midden.
BMW heeft vanaf 1973 de wielbasis veranderd, zou dat er misschien mee te maken kunnen hebben( 1385 mm / 54.52 in (from 1973: 1435 mm / 56.49 in).
Doen ze natuurlijk niet voor de lol, de boel verlengen met circa 5 cm, zou dat zoveel verschil kunnen maken?
En dat een CB eng stuurt heb ik heel vroeger al eens ondervonden, was zo'n 450 Four of een 550 Four meen ik.
Een collega van mij had zo'n fiets en ik mocht hem wel even proberen dus, zelden op zulks een eng sturende motor gereden, vooral het insturen in bochten waren ware Kamikaze acties, je had het gevoel dat je elk moment de controle kwijt was, bocht uitkomend het zelfde gevoel.
Praat ik over begin jaren '70 dus.
Maar dat was dus niet het speedwobble gevoel, ben eigenlijk wel benieuwd naar de wielbasis van genoemde motoren van dhr.Jancb.
Rudyhadee

Berichtdoor alf » 14 aug 2008, 08:43

Motorfietsen van die leeftijd verzetten zich instictmatig tegen snelheden boven de 100 Rudy.
Das normaal.Hij heeft er geen zin in.
Gun die ouwe zijn rust.
alf

Berichtdoor Rudyhadee » 14 aug 2008, 09:26

Had altijd begrepen dat je met een Harley-Davidson niet harder moest rijden als ongeveer 90 km/uur.
Doe ik dit met de Liberator, harder dus,ja dat kan!!!!, dan tril ik met mijn voeten van de treeplanken af, terwijl ik met die machine al zeker een keer 120 km/uur heb gereden, maar dat is geen gewoonte voor dit apparaat, 100/105 km/uur is al erg hard en dan hou je hem ook nog eens heel.
Als ik 110 km/uur wil rijden( of harder) dan moet ik maar een Japanner of een Ducati kopen.
Maar inderdaad: met de Harley geen speedwobbles, bij welke snelheid dan ook.
Rudyhadee

Berichtdoor Johnda Shadow » 14 aug 2008, 10:55

ha, deze vraag heb ik onlangs ook gesteld op een zeer deskundig forum en mij werd verteld dat het aan de voorvork ligt. die van oudere motoren zijn nogal slap en die nieuwere motoren zijn de voorvorken veel beter/steviger.
ik heb het ook gehad bij m'n CB400F (en niet 450F) bij 160 km/u. die kwam uit de jaren '70.
m'n Suzi is van '87 en heeft het boven de 160 zelfs niet. nieuwe voorvork monteren Rudy en je bent er van af.
Johnda Shadow

Berichtdoor Ninjawil » 14 aug 2008, 11:26

Rudy,

Bij hoge snelhied heet dit de High speed wave.
Bij lage snelheid is het de low speed wobble.

Low speed wobble, het slaan van het stuur bij lage snelheid, wordt meestal veroorzaakt door een (verkeerd) afgesleten voorband.
Door het stuur vast te houden is het probleem opgelost.

High speed wave, daar heeft iedere motorfiets last van.
Alle motoren kennen dit verschijnsel.
Motoren zijn zo gemaakt dat die pas last krijgen van een high speed wave op een snelheid die ze niet kunnen bereiken.
De high speed wave begint pas na hun topsnelheid.

Door dingen aan de stroomlijn van de motorfiets te veranderen breng je het punt waarbij de motorfiets in een high speed wave komt naar beneden.
Denk bijvoorbeeld aan een flip up ruit, kofferset, zadeltassen, een andere stuurkuip.

de motorfiets gaat dan slingeren en dit kan zo extreem gaan dat je motorrijder eraf geslingerd wordt.
Door het gas dicht te draaien en plat op de tank te gaan liggen verdwijnt de high speed wave.

Kijk een kritisch naar de stroomlijn van je motorfiets. Wat is niet orgineel?

Ninjawil
Ninjawil

Berichtdoor jancb » 14 aug 2008, 11:37

Dit wel erg kort door de bocht,ook balhoofdlagers,zeker bij oudere Honda,s vaak bagger, kunnen dit nare verschijnsel veroorzaken,is eigen ervaring. Mede clubleden noemen ook nogal eens banden als oorzaak,heb dit echter niet zelf kunnen constateren. Ook de Honda cb frame,s zijn bepaald geen eerste keus voor Rossi kunsten,kan er echter zelf,indien de motor in goede conditie is,prima mee leven.En nee,rij niet als een oud wijf...
jancb

Berichtdoor Rudyhadee » 14 aug 2008, 11:49

Stroomlijn?

Zit niets op deze bike, je kent hem toch wel?

Zal het anders vertalen:

Bij een bepaalde snelheid(150-160 km/uur) vertoond de motorfiets een hevige slingering in de lengte richting, soms wil dit zich door zetten, waardoor je er inderdaad als berijder afgeslingerd kan worden, met alle gevolgen van dien.
Gelukkig heb ik dit nog nooit mee gemaakt, maar het is wel een eng gevoel, banden zijn nieuw en van goede kwaliteit, koffers kent die niet, enigste stroomlijn is de contactsleutel.

Misschien kan Vicking het verwoorden, die zag mij een keertje ,al slingerend, een snelle Yamaha passeren en dacht waarschijnlijk ook: oei!!!!!!!!!!!!
Rudyhadee

Berichtdoor Ninjawil » 14 aug 2008, 12:02

Heb je misschien een valbeugel gemonteerd?
Een ander stuur? Breder stuur? Smaller stuur?

Laat ik een voorbeeld geven.
Op een ZX6R van 1998 had ik een hoge ruit gemonteerd en voor de vacantie als bagage een rol.
Op de duitse autobahn kreeg ik bij 230 km/h last van de high speed wave.
In 2004reed ik op een STX1300 op de autobahn, ruit maximaal omhoog en bij 190 km/h kreegik last van de high speed wave.
deed ik de ruit naar beneden dan ging de Pan strak door tot 230 km/h.

De high speed wave moet je zoeken in de stroomlijn.
Alles wat niet orgineel is kan de high speed wave veroorzaken.

Of heb je de motor opgevoerd?

Ninjawil
Ninjawil

Volgende

Keer terug naar Oude forum